TasteBud

    • Università: Bocconi
    • Docenti:

      Fabrizio Zerbini

    • Studenti:

      Luca Bonini, Ludovica Coiro, Rebecca Cordioli, Maria Giulia Di Martile, Mariaclaudia Falco, Tajwar Rafee, Maria Tsimpikou

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    TasteBud è un concet di retail che mira a rompere con il metodo convenzionale di organizzare le referenze sugli scaffali con un approccio per categorie. Il suo scopo è fornire ai consumatori un'esperienza personalizzata dal pre-acquisto al post-vendita, ottimizzando i tempi.

    Esperienza di acquisto TasteBud

    TasteBud la customer journey inizi prima di entrare nel negozio. I clienti, dopo aver scaricato l'app TasteBud, dovranno comunicare le loro preferenze alimentari. Sconti personalizzati e ricette saranno loro notificate, potenzialmente instillandogli un senso di desiderio e urgenza, motivandoli ad un acquisto d’impulso.

    Layout di TasteBud

    Il negozio di 250 metri quadrati, con corsie a raggiera, è teso a rendere facile l’esperienza di acquisto. Presente anche una piattaforma eCommerce. Alle cinque categorie (senza glutine, alto proteico, cucina italiana, internazionale e vegan) Corrispondono altrettante corsie, per una shopping experience fluida. L’esposizione delle referenze è ideata in base alla successione dei pasti dalla colazione alla cena.

    Offerta di TasteBud

    Durante la pausa pranzo, cinque chef preparano poi le ricette suggerite dall'app, mettendo a disposizione dei clienti pasti pronti su misura in base alle loro richieste. Le notifiche serali consentono ai consumatori di pianificare e preordinare i pasti per il giorno successivo.

    Comunicazione di TasteBud

    Gli account sui social media (Instagram e TikTok) di TasteBud saranno promossi da influencer locali del mondo food. Contemporaneamente, un piano offline includerà cartelloni pubblicitari e volantini in posizioni strategiche.

    Posizione di TasteBud

    La ricerca di mercato individua Milano location ideale. In questa città frenetica, il tipico “Milanese imbruttito”, costantemente alle prese con la gestione del tempo, deve gestire efficacemente anche attività di routine come la spesa. Attraverso un esame dettagliato della densità di uffici, università e palestre in varie aree del capoluogo lombardo, gli ideatori hanno identificato via Bocconi 26 come località ideale, anche per via degli efficienti collegamenti con i mezzi pubblici.

    Target di TasteBud

    Il cliente target va dai 20 ai 50 anni: sono studenti e lavoratori d'ufficio, gente impegnata che vuole una gestione efficiente del tempo. Tra i consumatori target, i designer si aspettano di avere flussi sia verso lo store fisico che sul canale online.

    Crescita finanziaria di TasteBud

    L'obiettivo del primo anno è di superare i 150.000 clienti, per 5,6 milioni di euro di entrate. L’offerta, caratterizzata da prezzi di fascia premium, fa da base per una crescita annua del 14%.

    TasteBud, sviluppi futuri

    In futuro, TasteBud mira ad ampliare la sua presenza in altre città italiane, oltre ad espandere la gamma di categorie, ottimizzando così il suo potenziale di crescita.

    EN

    TasteBud is a supermarket that aims to break away from the conventional method of organizing ingredients by type, moving toward a more innovative categories-based approach. Its purpose is to provide consumers with a personalized experience tailored to their specific needs, from pre- to post-purchase, while offering the opportunity to optimize time in the current fast-paced economic landscape.

    TasteBud shopping experience

    TasteBud wants the shopping journey to begin before stepping into the store. Consumers, upon downloading the TasteBud mobile app, will be required to express their dietary preferences. Personalized discounts and recipes aligned with individual tastes will follow through notifications, potentially instilling a sense of desire and urgency, and motivating purchase.

    TasteBud layout

    The 250 square meters store, with an entrance in the middle and aisles arranged sun's raised-wise, facilitates swift shopping. The physical store is complemented by an eCommerce platform with established delivery services. Five distinct categories (gluten-free, high-protein, Italian cuisine, international ingredients, and vegan solutions) are organized into five aisles, ensuring a fluid one-stop-shopping experience. The store layout aligns with the meal sequence, offering products from breakfast to dinner, along with snacks.

    TasteBud offer

    During lunch breaks, five chefs prepare in-app suggested recipes, providing ready-made meals tailored to preferences. Evening notifications enable consumers to plan and pre-order meals for the next day.

    TasteBud communication

    To integrate into consumers' daily routines, a specific marketing strategy will be implemented through both online and offline communication channels. Social media accounts (Instagram and TikTok) will be promoted through selected local influencers to engage the community. Simultaneously, an offline plan will include billboards and flyers in strategic locations to maximize the outreach. This, coupled with limited-time promotions with gyms and universities, will encourage in-store visits.

    TasteBud location

    Data-driven decisions pinpoint Milan, Italy's industrial and financial capital, as the ideal location. In this bustling city, the typical “Milanese imbruttito”, constantly dealing with time management due to a flurry of commitments, must efficiently manage even routine activities such as grocery shopping. Through a detailed examination of the density of offices, universities, and gyms in various areas of Milan, we planned to locate it on Via Ferdinando Bocconi 26, which is also well connected by public means of transport.

    TasteBud target

    A more detailed analysis of the population has indicated a target ranging from 20 to 50 years of age: busy students and office workers seeking efficient time management. Among our target consumers, we divided buyers based on the food categories and classified them as in-store shoppers, online-only, and ready-meals buyers.

    TasteBud financial growth

    The first-year target is 158.185 potential customers, anticipating 5,6 million euros in revenue for 2024. With a premium price justified by the assortment and a 14% annual growth rate, the strategy is poised to be profitable.

    TasteBud, future developments

    In the future, TasteBud aims to broaden its presence to additional Italian cities, as well as expand the array of categories, thereby optimizing its growth potential.

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