Nexa Dining – you choose the ingredients, we take care of the meal

    • Università: Luigi Bocconi
    • Docenti:

      Fabrizio Zerbini

    • Studenti:

      Camilla Ascione, Felix Beierwaltes, Ines Caputo, Vittoria Cimino, Rosalba Lops, Begüm Önsal, Noemi Spedicato

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    Nexa è propone un concept innovativo di ristorante che mira a stupire i suoi clienti con pasti a sorpresa, basati sulla scelta solo di “ingredienti chiave”, che poi gli chef abbinano in autonomia a ingredienti locali e stagionali. Per i clienti sarà chiaramente prevista la possibilità di comunicare restrizioni dietetiche quando ordinano tramite gli iPad ai tavoli.

    Nexa: come creare viaggi culinari innovativi

    La missione di Nexa è "creare viaggi culinari innovativi intrecciando il patrimonio della città con un tocco moderno" e la sua proposta è quella di offrire "sorprese immersive nei sapori locali, ridefinendo le esperienze culinarie tradizionali". Il nome "Nexa" deriva dalla parola latina "nexus" che significa connessione, sottolineando il ruolo del ristorante come luogo di incontro con il variegato mondo della gastronomia locale, una fusione tra tradizione e innovazione.

    Bologna è la scelta di Nexa

    Bologna è rinomata per la scena culinaria. La location scelta è situata nel Quadrilatero, un'area storica e vivace di Bologna, che permette un posizionamento vicino ai punti di riferimento della città a grande traffico pedonale. Bologna è una città relativamente benestante, nota per le sue università frequentate da molti studenti.

    Il target di Nexa

    I professionisti solitamente godono di redditi superiori alla media e amano mangiare fuori. Gli studenti adorano esplorare tutte le offerte culinarie della città. Nexa può ospitare fino a 50 posti a sedere. Le sue dimensioni ridotte consentono agli chef di offrire una cucina personalizzata, in un'atmosfera confortevole che inviti i clienti a non andarsene. L’arredo, le luci calde, comode sedute e musica soffusa creano l'atmosfera giusta. La cucina sarà strutturata in modo da ospitare due chef e altrettanti assistenti.

    Nexa: focus sulla comunicazione

    In termini di comunicazione sono previste promozioni sia online che offline. Per raggiungere i gruppi di clienti più giovani, le attività online prevedono l’uso di una pagina Instagram, annunci pubblicitari e collaborazioni con influencer locali del settore food. Ma questo non significa che chi non usa i social verrà trascurato: grazie all’uso di cartelloni pubblicitari, Nexa prevede di intercettare anche un pubblico di pendolari. L’offerta di Nexa mira a intercettare clienti che stanno rientrando dal lavoro, grazie ad opzioni convenienti per la cena. Nexa Dining sarà aperto tutti i giorni.

    Il piano di business di Nexa

    Si prevede un risultato netto negativo di 14.000 euro per il primo anno fiscale e di 5.000 per il secondo, ma dal terzo anno il risultato netto è previsto positivo di per 18.000 euro. Le perdite iniziali derivano dalla potenziale mancanza di familiarità del pubblico.

    EN

    Nexa is an innovative restaurant concept that amazes its customers with surprise meals based on key ingredients clients choose beforehand. This gives the chefs the possibility to match local traditions to food, providing a new touch, using locally sourced and seasonal ingredients. Furthermore, this enables the opportunity to adapt to all dietary restrictions, as the customers can specify them directly when ordering through innovative iPad stations at each table.

    Nexa’s: how to craft innovative culinary journeys

    Nexa’s mission statement is "crafting innovative culinary journeys intertwining the city’s heritage with a modern flair" and its value proposition is "Immersive surprises in local flavours, redefining traditional dining experiences". The name "Nexa" is derived from the Latin word "nexus" which means connection, emphasizing the restaurant's role for people to come together and savour the food, as well as the diverse world of local gastronomy, blending innovations and traditions of the city of Bologna, the first city in which this restaurant will open.

    Bologna is Nexa's choise

    Bologna is renowned throughout Italy for its diverse culinary scene, offering a variety of dishes. Locating Nexa in the Quadrilatero, a historic and vibrant area in Bologna, to be strategically positioned amidst a rich culinary and cultural scene and the proximity to landmarks enhances foot traffic. The aim is to become part of this dynamic culinary landscape, offering a unique dining experience in the heart of Bologna's renowned food district. Additionally, this city is economically strong and relatively wealthy; and it is also known for its universities that attract many young students. Thus, the aim is to target these two groups with Nexa Dining.

    Nexa's target

    Professionals usually have above-average incomes and enjoy eating out, while students like to explore all the culinary offerings of the city. Nexa is large enough to accommodate 50 people dining together. Its size provides the ideal opportunity to genuinely focus on each customer's needs and create a comfortable atmosphere that invites them to stay longer. The interior features indirect lighting, comfortable chairs, warm tones, and pleasantly subdued music, setting the mood to enjoy a delicious surprise meal. The kitchen is spacious enough to comfortably accommodate two chefs and two kitchen assistants working simultaneously, due to the complexity of the offerings.

    Nexa: here is the focus on communication

    In terms of communication, both online and offline promotions are planned. To reach younger customer groups, the online activities are mainly an active Instagram page, ads, and partnerships with local food influencersBy utilizing out of home billboards, Nexa targets customer groups who may not use social media but, for instance, commute daily by bus or tram. This approach enables the introduction of the innovative restaurant concept to individuals on their way home from work, offering them a recommendation for a convenient dining option for the evening. Nexa Dining is expected to operate on both weekdays and weekends for 3 rounds: 1 for lunch and 2 for dinner, throughout the year, except for August.

    Next's business plan

    Based on the market opportunities identified by the team, the projected economic outcomes for the next 3 years have been estimated: it is anticipated to have a negative net result of €14k for the first fiscal year and €5k for the second one, but from the third year, it is expected a positive net result of €18k. The initial losses stem from the business's potential lack of familiarity among the general audience, leading to an initial smaller customer base.

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